Het voorkomen van afval helpt het millieu en voorkomt klimaatverandering

Zo’n manier van werken sluit ook heel goed aan bij de huidige maatschappelijke ontwikkelingen op het gebied van milieuduurzaamheid. Het motto is om afval te elimineren en hergebruik van schaarse materialen, hulpbronnen en grondstoffen te bevorderen, en vanuit economisch oogpunt de verspilling van geld te voorkomen.

Als het businessmodel klant- of vraaggestuurd is, dan zou zo’n nieuw soort MRP-mechanisme eerst moeten kijken wat er beschikbaar moet komen, omdat het mogelijk al beschikbaar is als bruikbare voorraad. Als het niet op voorraad is, bepaal dan eerst of er gemaakt of gekocht moet worden, maar alleen als er klantorders voor zijn. Zo zorg je ervoor dat er niet te veel, noch te weinig wordt gemaakt en geconsumeerd. Dit voorkomt verspilling van materialen en grondstoffen en heeft per definitie een gunstig effect op zowel het milieu, de productiekosten als de prijsstelling van producten.

Kopen in grote hoeveelheden omdat het goedkoper zou zijn, lijkt op de lange termijn helemaal geen prijs- en/of kostenvoordeel op te leveren en men riskeert het creëren van voorraad die ofwel niet meer verkoopbaar is, of moet worden verwerkt tot verschillende tussen- en eindproducten, of weggegooid.  Dit is een verspilling van potentieel waardevolle materialen en grondstoffen en brengt kosten met zich mee die per definitie de marges van het bedrijf uithollen.