Hoe de prioriteiten te bepalen?

Wat zou er in ERP-systemen moeten gebeuren om planners en kopers veel beter te kunnen informeren? Het begon met een vraag van een materiaalplanner in dienst van een van de vele productiebedrijven waarmee ik heb gewerkt en het zette me aan het denken. Deze materiaalplanner was ook verantwoordelijk voor de inkoop van de materialen die hij binnen dat bedrijf had gepland:

“Hoe kan ik na het draaien van MRP in het ERP-systeem zien welke Inkooporders, die al in het systeem zijn aangemaakt, eigenlijk niet meer nodig zijn omdat de behoefte aan de artikelen, materialen en componenten, genoteerd in de inkooporderregel, is verdwenen en deze artikelen, materialen en componenten binnen de huidige set productieorders en klantorders nu NIET meer nodig zijn en dus niet meer nodig zijn volgens MRP?”

Voor een inkoper, die honderden inkooporders tegelijkertijd in het systeem heeft, en waar die inkooporders zo goed mogelijk moeten aansluiten bij de vraag naar eindproducten van klantorders, is het een vrij voor de hand liggende vraag. De materiaalplanner /inkoper in kwestie had gedetailleerde uitzonderingsrapportage op dit punt nodig omdat hij eenvoudigweg geen tijd had om alle MRP-resultaten met betrekking tot alle inkooporders te bekijken. Echter, met de resultaten van standaard MRP met alleen geplande orders die de inkoopordersof werkorders niet benadrukken die niet langer nodig zijn, is die vraag onmogelijk te beantwoorden, terwijl dat voor een productiebedrijf geen onlogische vraag is om te stellen, zowel vanuit het perspectief van goederenstroom als kostenbeheersing.