van Zand tot Klant

Voor lezers die niet bekend zijn met ERP-systemen en de processen die een dergelijk systeem moet kunnen ondersteunen, gebeurt in de maakindustrie dagelijks het volgende:

  1. Een Klantorder leidt tot de vraag naar een eindproduct;
    1. een eindproduct wordt meestal geproduceerd op basis van een werkorder voor eindproducten;
    1. een werkorder wordt afgehandeld op basis van een lijst van benodigde materialen en componenten (een stuklijst );
    1. deze componenten worden ofwel door de productieorganisatie zelf als halffabricaat gemaakt via een halffabricaat of
    1. gekocht via een inkooporder als interne productie geen optie is.
  2. Een Inkooporder leidt uiteindelijk tot de levering van materialen, componenten en grondstoffen, die vergezeld gaat van een ontvangstbewijs bij Expeditie of in het Magazijn. Dit betekent dat de goederen in het magazijn kunnen worden opgeslagen en als voorraad in het ERP-systeem kunnen worden ingevoerd.
  3. De leverancier stuurt op basis van deze afleverbon een factuur, die vervolgens in het ERP-systeem wordt verwerkt en de leverancier kan worden betaald als de bon compleet is en in lijn met de Inkooporder.
  4. Wanneer de werkorder van  het eindproduct klaar is, kunnen eindproducten aan de klant worden geleverd.
  5. Er wordt een verzenddocument of pakbon aangemaakt die de levering activeert.
  6. Een of meer verzenddocumenten kunnen leiden tot een of meer facturen voor de klant en de klant betaalt de factuur als de verzending in overeenstemming is met zijn klantorder.
  7. Daarmee is de cirkel rond; van orderontvangst tot het versturen van de factuur naar de klant en betaling door de klant.

Het systeem werkt “van zand tot klant”, zoals vaak wordt aangehaald in de ERP-wereld.