Het vastleggen van tussen- en eindresultaten helpt het management
Als u nadenkt over de mogelijkheden voor een bedrijfsorganisatie om dergelijke informatie aanvullend te creëren in termen van besturing van de bedrijfsorganisatie als geheel, mede op basis van gedetailleerde gegevens en informatie die door een dergelijk MRP-mechanisme in het ERP-systeem zijn vastgelegd, zult u misschien tot verbazingwekkende conclusies komen. Deze werkwijze en manier van werken zorgt voor bijzondere en positieve bijwerkingen: –
Met aanvullende analyse- en rapportageprogramma’s kunt u bepalen en berekenen hoe goed u als bedrijfsorganisatie in staat bent om op elk moment aan alle vraag naar producten in alle klantordersen werkorders te voldoen.
- Dat kun je uitdrukken in een percentage; het percentage gedekte verkooporders ten opzichte van de totale verkooporders die momenteel in het ERP-systeem worden uitgevoerd, bijvoorbeeld.
- En dat kun je ook doen met werkorders; hoe goed worden alle gevraagde materialen en componenten gedekt, uitgedrukt als een percentage van het totale aantal werkorders dat die vraag naar materialen en componenten uitoefent. Niet alleen bij volledig uitgevoerde werkorders, maar ook halffabricaat werkorders. Daarnaast kun je dit bijvoorbeeld ook doen met Inkooporders.
- Het zou de vraag kunnen beantwoorden: hoe goed is de hele set van lopende inkooporders, uitgedrukt als een percentage, in staat om aan alle vereisten en behoeften voor artikelen, materialen en componenten te voldoen en welk percentage van alle lopende inkooporders dient eigenlijk nergens voor op dit moment?’ In een goed functionerend bedrijf, dat zijn planning op orde heeft, moet dit percentage nul zijn.
- En als je elke dag zo’n soort MRP-functie zou uitvoeren, zou je die gegevens bovendien in een trendanalysegrafiek kunnen uitzetten in de tijd en deze gebruiken voor Key Performance Indicators (KPI’s) om de kwalitatieve en kwantitatieve prestaties van deze processen binnen de organisatie te bepalen.
Dit zorgt voor zinvolle antwoorden op de managementvraag: “Hoe goed doet de organisatie het eigenlijk en waar moeten aanpassingen worden gedaan?” Ik ken geen ERP-systeem waar de standaard MRP-functie in staat is om dergelijke gegevens te produceren en dergelijke vragen te beantwoorden.