Wat is een Bill of Material (BOM) en hoe lang loopt een order binnen de fabriek?
Een stuklijst is de lijst met materialen en componenten die nodig zijn om een product te maken, vergelijkbaar met de IKEA stuklijst om een kast samen te stellen. Een stuklijst op meerdere niveaus is de hiërarchie van alle lijsten met materialen en componenten om het eindproduct te maken. De componenten zelf zijn opgebouwd uit andere materialen en componenten, en daarom kunnen ze elk hun ‘eigen’ stuklijst of onderdelenlijst hebben.
Neem het voorbeeld van de assemblage van een auto bestaande uit een chassis, carrosserie, motor, wielen en interieur. De motor zelf bestaat uit een reeks componenten (subassemblages) waarin zich nog meer componenten bevinden die op zichzelf uit onderdelen bestaan. Een auto bestaat dus uit een hiërarchie van subassemblages, subassemblagecomponenten en afzonderlijke componenten.
Je kunt de multi-level BOM van een auto volledig inzoomen tot het laagste niveau van elk stuk materiaal, component en grondstof dat van ‘buiten’ moet worden aangevoerd om uiteindelijk die auto te kunnen maken. Het laagste niveau is meestal het niveau waarop de materialen, componenten en grondstoffen worden ingekocht, of uit eigen voorraad beschikbaar moeten worden gesteld.
MRP is daarom in staat om door dergelijke meerdere niveaus van stuklijst van boven (eindproductniveau) tot onder (inkoopniveau) te berekenen om de behoefte aan materialen, componenten en grondstoffen op elk niveau te bepalen. MRP houdt er wel rekening mee dat er nog materialen, componenten en grondstoffen op voorraad kunnen zijn of halffabricaten die voorraad gaan produceren, en dat Inkooporders al in het systeem draaien.
In een MRP-functie is het gebruikelijk dat elk artikel, materiaal of onderdeel dat in de MRP-run is opgenomen, een acquisitietijd of doorlooptijd heeft, d.w.z. de hoeveelheid tijd die nodig is om het artikel, materiaal of component te verwerven of te ontvangen.
Een werkorder duurt bijvoorbeeld een week voordat het eindproduct of tussenproduct klaar is. De leverancier, bij wie een Inkooporder voor een specifiek artikel is geplaatst, doet er 3 weken over om te produceren en te leveren. Dus als MRP een geplande order voorstelt in geval van tekorten en deze wordt geconverteerd naar een ‘echte’ werkorder of inkooporder, wordt de doorlooptijd afgetrokken van de vraagdatum die is opgeslagen in de geplande order om te ‘berekenen’ wanneer de werkorder of inkooporder moet beginnen of worden geplaatst.
MRP doet dit ongeacht het feit dat een dergelijke startdatum in het verleden zou kunnen worden geplaatst. En dit kan gebeuren wanneer het verkrijgen van materialen en componenten door middel van inkoop langer duurt dan de periode die de klant nodig heeft om zijn goederen te laten leveren. In feite gebeurt dit vrij vaak, en voor planners en kopers die met MRP werken, wordt het beschouwd als een van de meest vervelende problemen in de ERP-wereld. Elke planner begrijpt dat planning in het verleden onmogelijk is en een systeem dat dit suggereert, zal alleen maar leiden tot verkeerde informatie en verwarring.